75 درصد از کاربران فراتر از صفحه اول نتایج جستجوی آنلاین نگاه نمی کنند.
این بدان معناست که اگر در بالای نتایج جستجو قرار نگیرید، ترافیک ارزشمند، سرنخ ها و درآمد کسب و کار خود را از دست خواهید داد.
خوشبختانه، یک استراتژی بازاریابی قوی بهینه سازی موتور جستجو (SEO) به شما کمک می کند تا در صدر نتایج برای کلمات کلیدی مرتبط
با کسب و کار خود قرار بگیرید. و عناصر استراتژی سئو مناسب به شما این امکان را می دهد که ترافیک ارزشمندتری را به سایت خود هدایت کنید.
در این مقاله، ما به شما نکاتی را در مورد برنامه های سئو و همچنین هشت عنصر یک استراتژی بازاریابی موفق سئو ارائه می دهیم.
اگر میخواهید کارها را به سرعت شروع کنید، از جعبه ابزار SEO رایگان ما استفاده کنید.
این یک ارزیابی فوری سئو، راهنمایی و توضیحات برای بهبود سئوی وب سایت شما ارائه می دهد.
استراتژی بازاریابی سئو برنامه ای برای بهینه سازی سایت شما برای بهینه سازی موتورهای جستجو است.
ایجاد، پیاده سازی و حفظ استراتژی SEO می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا رتبه بندی جستجو، ترافیک ارگانیک و
حتی تبدیل های ارگانیک خود را بهبود بخشد.
همانطور که فعالیتهای سئو به قسمتهای مختلف تقسیمبندی میشود، استراتژی سئوی شما هم باید شامل این قسمتها باشد.
در این قسمت به بررسی انواع استراتژی سئو میپردازیم:
داشتن استراتژی سئو در حوزه کلمات کلیدی به تنهایی باعث نمیشود رتبههای بالای نتایج جستجو را بدست آورید.
بلکه باید سایت را از نظر فنی هم برای موتورهای جستجو بهینهسازی کنید.
ایرادات فنی سایت موانعی هستند که به طور نامحسوس جلوی رشد سایت شما را میگیرند.
بدین ترتیب ممکن است تلاش زیادی برای لینک سازی خارجی سایت انجام دهید اما باز هم نتوانید رتبههای بالایی به دست آورید.
از جمله نتایجی که در اثر مشکلات فنی برای سایت شما ایجاد میشود، خزشنشدن و ایندکسنشدن صفحات و تاثیر منفی روی تجربه
کاربری سایت است که جلوی رشد سایت شما را در نتایج جستجو میگیرند.
درواقع سئوی تکنیکال را باید زیربنای روند بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو در نظر گرفته و آن را در اولویت قرار دهید
تا دیگر فعالیتهای سئوی سایت نتایج پربارتری به همراه داشته باشند.
متخصصین سئو معتقدند محتوا جزو سه فاکتور اصلی رتبهبندی در نتایج جستجو است.
یک استراتژی مناسب در حوزه محتوا تاثیر شگرفی بر سئوی سایت شما خواهد گذاشت. در این حوزه باید توجه داشته باشید که محتوای شما تنها برای موتورهای
جستجو تولید نشود بلکه هدف اصلی آن رفع نیاز کاربران باشد. در صورتی که محتوای شما بتواند تجربه خوبی برای کاربران بسازد، خواه ناخواه موردتوجه موتور
جستجو هم قرار گرفته و منجر به افزایش رتبه شما میشود. علاوه بر این جلب رضایت مخاطبان باعث جلب لینکهای خارجی متعددی برای صفحات
شما میشود که این هم به نوبه خود ارتقا رتبه سایت را به دنبال دارد.
هرچقدر هم که محتوای مفید و کاربردی ایجاد کرده باشید، اگر برای موتورهای جستجو بهینه نباشند، نمیتوانند رتبه خوبی برایتان به همراه آورند.
در حوزه سئو داخلی شما باید محتوای تولیدی را برای کلمات کلیدی مختلف بهینهسازی کنید، کاری که با کمک عنوان صفحه، تگهای هدینگ، تگ آلت، اسکیما و… انجام میشود.
در این راستا باید یک استراتژی جامع برای رسیدگی به همه این موارد داشته باشید، علاوه بر این استراتژی شما باید شامل برنامه لینک سازی داخلی قوی،
درنظرگرفتن منظور کاربران از جستجو و ایجاد فیچر اسنیپتها باشد.
سئو خارجی شامل همه فعالیتهایی است که شما باید خارج از سایتتان انجام دهید.
فعالیتهایی مثل لینکسازی، انتشار مطلب در سایتهای دیگر و معرفی سایتتان در سایتهای دیگر و… چنین فعالیتهایی نقش مهمی در افزایش اعتبار سایت
شما دارند و باعث جلب توجه گوگل میشوند. اما برای گوگل مهم است که لینکسازی سایت شما به صورت طبیعی انجام شود، در صورتی که گوگل بفهمد شما
خودتان از طریق خرید رپورتاژ یا لینک یا هر فعالیت مصنوعی دیگری اقدام به لینکسازی کردهاید، شما را جریمه میکند.
به همین دلیل داشتن استراتژی سئو خارجی اهمیت دوچندانی برای سایتها دارد.
هنگام ایجاد استراتژی بازاریابی سئوی سفارشی خود، باید بر روی این عناصر برای بهبود سئو و بازگشت سرمایه (ROI) خود تمرکز کنید.
برای اینکه یک محتوا ارائه شود، اولین مسئله کلمه کلیدی و موارد این چنینی نیست، بلکه انتخاب موضوع گام اولی است
که برای یک محتوای متنی یا تصویری برداشته میشود. بنابراین باید ابتدا روی انتخاب موضوع مناسب تمرکز کنید.
موضوعات معمولا در یک قالب هستند. یعنی سایتی که به یک حوزه اطلاعاتی اختصاص دارد، موضوعاتی در رابطه با همان حوزه ارائه میدهد.
به عنوان مثال وقتی یک سایت ورزشی ایجاد میکنید، باید مطالبی در این خصوص برای کاربران بارگذاری کنید؛
که این مطالب میتوانند شامل انواع ورزشها، اخبار ورزشی و ویژگیهای آنها باشند.
در نتیجه با تهیه فهرستی از موضوعات، میتوانید مسیر محتوای خود را مشخص کنید.
سپس میتوانید روی کلمات کلیدی وقت بگذارید و کلماتی مرتبط با موضوع انتخاب کنید که متن مقاله شما را به سرچها ارتباط دهد.
در انتخاب کلمات کلیدی باید هوشمندانه عمل کنید. برخی از افراد عبارات بیربطی را برای اینکار در نظر میگیرند، اما لازم به ذکر است
که سرچها همواره مشابه کلمات شما نخواهند بود. بنابراین باید برای بخشی از کلمات کلیدی، از کلمههای اصلی استفاده کنید؛
اما لازم به ذکر است که اکتفا به این واژهها کافی نیست! بلکه بهتر است که از عبارات مرتبط به محتوا هم برای کلمات کلیدی استفاده کنید.
در استراتژی سئو مسئله کلمات کلیدی به شکلی تحلیلیتر خود را نمایان میکند و در نتیجه میتواند روی رتبه بندی سایت تاثیرات مثبت بگذارد.
در مورد کلمات کلیدی کوتاه و تاثیرات آن توضیح داده شد. این کلمات در قالب ستون، کلمات دیگری را در خود جای میدهند
که همان کلمات کلیدی طولانی هستند. این کلمات کلیدی ارتباط مستقیمی با کلمات کلیدی اصلی و کوتاه دارند.
در واقع وجود اینهاست که سبب اختصاصی شدن محتوا میشود. وقتی تمامی سایتها از کلمات کلیدی کوتاه و اصلی استفاده کنند،
در روند رتبه بندی SERP تاثیری نخواهد داشت. در نتیجه با کلمات کلیدی طولانی و اختصاصی، این امکان فراهم میشود
که SERP بتواند در رتبه بندی سایتها مطابق با کلمات کلیدی عمل کند.
به علاوه مسئله دیگری که در رابطه با استراتژی سئو مطرح است، این است که وقتی یک کلمه کلیدی مشابه با هدف سایت، برای همه مقالات تعریف میشود،
رقابت بین محتواهای یک سایت ایجاد میشود. چرا که در صفحات مختلف، یک کلمه کلیدی مورد استفاده قرار گرفته است.
بنابراین با استفاده از کلمات کلیدی طولانی و منحصر به فرد، این خطر برطرف میشود. همچنین با طرح کلمات کلیدی متعدد،
نقاط ورودی به یک منبع افزایش مییابد و افراد میتوانند با سرچهای مختلف وارد یک سایت شوند.
در مرحله بعد باید این موضوعات را با تولید محتوای متنی یا تصویری، در یک صفحه از سایت خود قرار دهید و از کلمات کلیدی که برای اینکار انتخاب کردید،
متناسب با موضوع و کلمه کلیدی ستون، استفاده کنید. استراتژی سئو در چنین حالتی سبب سازماندهی محتوای سایت شما میشود و آن را در یک قالب به شکلی منظم میچیند.
تعداد این صفحات باید متناسب با نیازهای سایت شما باشد و تمامی محصولات، اطلاعات و یا خدمات سایت شما را در بر بگیرد.
یکی از راههایی که در استراتژی سئو مطرح است، همین مسئله وبلاگ نویسی است.
با نوشتن وبلاگ میتوانید تاثیر زیادی روی رتبه بندی کلمات کلیدی سایت خود بگذارید و سبب جذب کاربران به وب سایت خود شوید.
به علاوه هر وبلاگ خود فرصتی برای رتبه بندی SERP است. چرا که هر پست وبلاگ در یک صفحه جدید ارائه میشود.
به همین دلیل به رتبه بندی SERP ورود پیدا میکند. البته لازم به ذکر است که وبلاگ نویسی هم شرایط و ویژگیهای خاصی دارد که سبب باکیفیت شدن آن میشود.
در وهله اول، نباید از کلمات کلیدی طولانی خود، بیش از سه یا چهار بار استفاده کنید. چرا که گوگل، دیگر همان دقت سابق را در تطبیق دقیق کلمات کلیدی ندارد.
به طوری که اکنون بسیاری از نمونههای کلمات کلیدی، نشانهای برای گوگل و موتورهای جستجو دیگر هستند.
مسئله دیگر این است که وبلاگ خود را به ستون کلماتی که ایجاد کردهاید نسبت دهید.
اینگونه میتوانید به موتورهای جستجو نشان دهید که بین محتوا و کلمات کلیدی طولانی، رابطهای برقرار است.
در زمان بارگذاری محتواها خود منظم باشید و سعی کنید در زمانهای مشخصی در طول ماه یا هفته، وبلاگ بنویسید.
تولید محتوا در مورد موضوعاتی که برای کاربران مورد استفاده است، خود از ارزش بالایی برخوردار است.
چرا که بخشی از هدف شما، جدای از بحث رتبه بندی، کاربرانی هستند که به سایت شما مراجعه میکنند.
در نتیجه با شناسایی مواردی که مورد پسند کاربران قرار میگیرند، میتوانید عملکرد بهتر و حرفهایتری داشته باشید.
تا اینجا تمامی مراحلی که گفته شد، در رابطه با سئو داخلی بود، حال زمان آن رسیده تا به ارائه توضیحاتی در مورد سئو خارج صفحه بپردازیم.
ایجاد پلن لینک سازی، دقیقا همان سئو خارج صفحه است که فرایندی برای جذب لینکهای ورودی از منابع دیگر، به وبسایت شما است.
وقتی سایتهایی با اعتبار بالا به محتوای شما لینک میدهند، تاثیر بسیاری روی رتبه بندی میگذارند.
بسیاری از سایتها با آپلود فیلمها و تصاویر، محتوای بصری را در کنار محتوای متنی ارائه میدهند.
با اینکار توجه بیشتری را از افراد و کاربران دریافت میکنند. چرا که این تصاویر و ویدئوها هستند که فهم بسیاری از محتواها را آسان میکنند.
اما مسئله اینجاست که حجم بالایی که دارند، مانعی برای عملکرد روان یک سایت میشود. این مسئله در مورد گوشیها پررنگتر است.
علت این اتفاق به خاطر پهنای باند کم گوشیها است. بنابراین بهتر است که قبل از بارگذاری و آپلود فایلها، از برنامههای موجود برای اینکار، حجم فایلها را کاهش دهید.
چرا که فایلهایی با حجم بالا، سرعت عملکرد سایت شما را با کندی روبه رو میکنند.
هر روزه یک سری مطالب و ایدههای جدید وارد بحث پرمخاطب سئو سایت میشوند. در نتیجه بهترین کار داشتن اطلاعات به روز نسبت به این مسئله است.
برای اینکار میتوانید از سایتهای مختلفی که در این زمینه فعالیت میکنند، استفاده کنید تا از اخبار سئو آگاهی پیدا کنید.
در استراتژی سئو، شما با سنجیدن علاقهمندیهای مخاطبانتان، میتوانید نقاط مثبت را کشف کرده و مطابق آنها عمل کنید.
با تحلیل عملکرد سایت خود، میتوانید ترافیک ارگانیک سایت خود را نظارت کنید.
اینکار کمک بزرگی به شما برای دریافت بازخوردهای تحلیلی دقیق میکند.
شناسایی عوامل موفقیت در ارائه محتواهای تاثیرگذار، سبب میشود تا افراد در مسیر ایدهآل حرکت کنند و در نهایت نتیجه درستی را به ارمغان آورند.
برای موفقیت در سئو، نمیتوانید آن را تنظیم کنید و فراموش کنید. شما باید به طور مداوم سایت خود را بهینه کنید، محتوای با ارزش را منتشر کنید و
بک لینک های قابل اعتماد را ایمن کنید. علاوه بر این، همیشه آماده باشید تا از روندهای جدید سئو سرمایه گذاری کنید.
با در نظر گرفتن این موضوع، به حوزه های رو به رشد اهمیتی مانند جستجوی موبایل، جستجوی صوتی، ویدئو و داده های ساخت یافته توجه کنید.
با گسترش گسترده دستگاه های متصل، نظارت بر رفتار جستجوگر با استفاده از انواع مختلف دستگاه ها در محیط ها و موقعیت های مختلف نیز مهم خواهد بود.
چیزی که تغییر نمی کند اصول اولیه است – ارائه یک تجربه کاربری عالی که با هدف جستجو مطابقت دارد بدون توجه به اینکه فرد در کجای قیف است.