تئوری رنگ ها در UI

12 دی 1402 وبلاگ
تئوری رنگ ها در UI

به عنوان یک طراح رابط کاربری ، انتخاب هایی که ما در مورد پالت های رنگی در طراحی UI انجام می دهیم بسیار فراتر از زیبایی شناسی  است.

هر رنگ، سایه و رنگی قدرت برانگیختن احساسات، تأثیرگذاری بر رفتار کاربر و شکل دادن به تجربه کلی کاربر را دارد.

در این مقاله، من شما را به سفری اکتشافی به روانشناسی رنگ در طراحی رابط کاربری می برم، با پشتوانه مثال های واقعی و موارد استفاده که تأثیر عمیق رنگ را بر کاربران نشان می دهد.

 

روانشناسی رنگ و انجمن های رنگ و احساس

 

تحقیقات نشان می دهد که نور و رنگ می توانند بر خلق و خو، خواب، ضربان قلب و حتی سلامت ما تأثیر بگذارند.

مثال جالبی را می توان در زندگی روزمره ما مشاهده کرد: نور آبی و سبز (مثلاً طبیعت و آسمان) ما را تشویق می کند که صبح از خواب بیدار شویم.

به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان و دانشمندان توصیه می کنند قبل از رفتن به رختخواب از دستگاه های تلفن همراه خود استفاده نکنید

زیرا نور صفحه نمایش ما را بیدار نگه می دارد و حتی می تواند باعث بی خوابی شود.

با توجه به اینکه تعداد زیادی ترکیب رنگی وجود دارد که می توان ایجاد کرد، ممکن است تعیین اینکه کدام یک بیشترین تأثیر را بر یک وب سایت یا برنامه خواهد داشت دشوار باشد.

بررسی همه چیز بسیار پیچیده است، اما چند ترفند و روند مرتبط در مورد اینکه چگونه رنگ بر نگرش و رفتار کاربران تأثیر می گذارد وجود دارد.

یک پالت رنگ به خوبی در نظر گرفته شده می تواند طراحی را از خوب به عالی ارتقا دهد، در حالی که یک پالت رنگی متوسط یا ضعیف می تواند تجربه کلی کاربران را کاهش دهد و

حتی در توانایی آنها برای استفاده صحیح از یک سایت یا برنامه دخالت کند. رنگ ها می توانند احساسات بسیاری از افراد را تحریک کنند.

 

 

1. پالت احساسی: درک روانشناسی رنگ

 

رنگ ها چگونه احساسات را ایجاد می کنند و توجه را هدایت می کنند؟

رنگ ها توانایی قابل توجهی برای ایجاد احساسات و تداعی در درون ما دارند.

با وجود رنگ‌ها و ترکیب‌های رنگی فراوان، تعیین اینکه کدام رنگ یا ترکیب رنگ تأثیر خوبی بر طراحی وب‌سایت یا محصول شما دارد، می‌تواند چالش برانگیز باشد.

برای یادگیری معنای هر رنگ، روانشناسی رنگ های زیر را بررسی کنید:

 

رنگ های سرد

 

رنگ های سرد اغلب حاکی از حس آرامش و امنیت هستند. آنها همچنین ممکن است احساس سردی و بی شخصیتی را ایجاد کنند.

نکته: رنگ های سرد را با رنگ های گرم یا خنثی برای تعادل ترکیب کنید.

  • آبی: هوشیار و با احتیاط است و در رابطه با طراحی به مشتری اطمینان می دهد. به عنوان تسکین دهنده و القای حس امنیت در کاربران شناخته شده است.

رنگ آبی که نشان دهنده آرامش و اعتماد است، معمولاً در برنامه هایی استفاده می شود که قابلیت اطمینان و حرفه ای بودن ضروری است

  • سبز: تازه است و نشان دهنده سلامتی است و نمادی از طبیعت و رشد است، سبز اغلب در برنامه های سازگار با محیط زیست و مرتبط با سلامت استفاده می شود.

باعث ایجاد حس شادابی و آرامش می شود.

  • بنفش: رنگ بنفش که از تجمل و خلاقیت می‌تابد، اغلب در طرح‌هایی استفاده می‌شود که هدفشان القای حس پیچیدگی و منحصربه‌فرد بودن است.
  • نقره ای: اغلب با برندهای تکنولوژی مرتبط است. این نشان دهنده رنگ نوآوری و مدرنیته است.

 

رنگ های گرم

 

رنگ های گرم احساسات قوی مانند انرژی و قوا را تحریک می کند.

نکته: در استفاده از رنگ های گرم در طراحی خود دقت کنید. این می تواند احساسات ناخواسته مانند پرخاشگری را تحریک کند.

بنابراین مانند رنگ های سرد، بهتر است سایه های رنگی دیگر را با رنگ های گرم ترکیب کنید.

  • قرمز: به طور گسترده در کمپین های تبلیغاتی مانند فروش محصول استفاده می شود. رنگ قرمز یکی از قوی ترین رنگ های گرم است که می تواند به راحتی از بقیه گروه رنگ متمایز شود.

رنگ قرمز نیز برای جلب توجه کاربر استفاده می شود. با این حال، در استفاده از این رنگ محتاط باشید، زیرا قرمز می تواند پرخاشگری را به عنوان یک احساس تحریک کند.

  • صورتی: در برندهای تبلیغ زنان، کودکان و همچنین غذاهای شیرین استفاده می شود. این رنگ همچنین ممکن است به معنای نوآوری و تمایز باشد که می تواند

برای کمپین هایی استفاده شود که علاقه مصرف کنندگان را به شناخت محصول برمی انگیزد.

  • زرد: روشن و شاد، زرد با شادی و خوش بینی همراه است. می توان از آن برای برجسته کردن عناصر مهم یا ایجاد یک فضای مثبت و دلپذیر استفاده کرد.
  • نارنجی: از ترکیب انرژی قرمز و شادابی زرد، نارنجی برای ایجاد حس شور و نشاط استفاده می شود.
  • طلایی: معمولاً به معنای ثروت و قدرت است.

 

رنگ های خنثی

 

رنگ‌های خنثی معمولاً به عنوان پس‌زمینه در طراحی استفاده می‌شوند، زیرا رنگ‌های دیگر را نرم می‌کنند. رنگ های زیر رنگ های خنثی ترکیبی عالی برای سایه های سرد و گرم هستند.

  • قهوه ای: با ظرافت و پیچیدگی همراه است، بنابراین متوجه خواهید شد که اکثر برندهای لوکس این رنگ را در لوگوی خود دارند.

رنگ قهوه ای همچنین می تواند به معنای طبیعت و روستایی باشد، بنابراین، انتخاب رنگ خوبی برای محصولات ارگانیک است.

  • بژ: باعث ایجاد احساس راحتی و آرامش می شود. این رنگ به‌عنوان رنگ داخلی دیوار، پرده، فرش و غیره کاربرد فراوانی دارد.
  • خاکستری: به معنای حرفه ای بودن و مسئولیت پذیری است. همچنین می تواند به معنای فناوری و مدرنیته باشد.
  • سفید: به معنای هماهنگی و نور است. این یک رنگ برجسته عالی برای وب سایت ها است، به خصوص در سایت های وبلاگ و تجارت الکترونیک.
  • سیاه: به معنای قدرت، قدرت، ظرافت و همچنین رمز و راز است. این رنگ به طور گسترده ای به عنوان رنگ متن برای خوانایی بهتر استفاده می شود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد معانی رنگ، و روانشناسی رنگ در تبلیغات، طراحی UI/UX، باید ابزار تعاملی Canva را در مورد معنا و نماد رنگ ها بررسی کنید.

 

2. استفاده از روانشناسی رنگ در طراحی UI

اکنون که تأثیر احساسی رنگ ها را درک کردیم، بیایید بررسی کنیم که چگونه می توان این دانش را برای ایجاد طرح های رابط کاربری جذاب و جذاب به کار گرفت:

 

ایجاد یک هویت نام تجاری منسجم/مرتبط:

پالت رنگی رابط کاربری یک برند باید با ارزش ها و پیام آن همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال، یک برنامه سلامت و تندرستی ممکن است از رنگ‌های سبز و آبی آرام‌بخش استفاده کند،

در حالی که یک سرویس تحویل غذا ممکن است رنگ‌های قرمز و زرد پر جنب و جوش را برای برانگیختن گرسنگی و هیجان انتخاب کند.

 

افزایش تجربه کاربری:

رنگ ها می توانند به راهنمایی کاربران از طریق رابط و بهبود قابلیت استفاده کمک کنند.

به عنوان مثال، استفاده از رنگ متضاد برای دکمه‌های فراخوان، آن‌ها را برجسته می‌کند و کاربران را تشویق می‌کند تا اقدام کنند.

 

تاکید بر سلسله مراتب اطلاعات:

با استفاده از رنگ های مختلف برای تمایز بین عناصر اولیه، ثانویه و ثالث، طراحان می توانند سلسله مراتب اطلاعات واضحی ایجاد کنند که منجر به تجربه کاربری بصری تر و توجه کاربر می شود.

 

تطبیق رنگ‌ها با حساسیت‌های فرهنگی:

 

رنگ‌ها دارای اهمیت فرهنگی هستند و توجه به این موضوع هنگام طراحی برای مخاطبان مختلف بسیار مهم است.

آنچه ممکن است در یک فرهنگ خوش شانس یا مثبت تلقی شود، در فرهنگ دیگر منفی است.

 

3. مثال های واقعی: تاثیر رنگ ها در طراحی UI

 

مثال 1: فیس بوک

استفاده فیسبوک از رنگ آبی به عنوان رنگ اصلی آن تصادفی نیست. ویژگی های آرامش بخش و قابل اعتماد رنگ آبی با هدف غول شبکه های اجتماعی

برای ایجاد یک محیط امن و دوستانه برای اتصال و اشتراک گذاری کاربران مطابقت دارد. به همین دلیل، واتس اپ نیز رنگ آبی را در پالت رنگ خود گنجانده است.

 

مثال 2: Spotify

استفاده پر جنب و جوش Spotify از رنگ سبز نشان دهنده رشد و شروعی تازه است، که برای یک پلتفرم استریم موسیقی مناسب است که به کاربران کتابخانه ای

در حال گسترش از آهنگ ها و هنرمندان جدید ارائه می دهد.

 

مثال 3: WhatsApp

طراحی رابط کاربری واتس اپ قدرت سادگی و استفاده استراتژیک از رنگ ها را به نمایش می گذارد.

واتس‌اپ با پس‌زمینه سفید تمیز و نکات ظریف سبز و آبی برای نشانگرهای وضعیت و دکمه‌های فراخوان تضمین می‌کند که تمرکز روی مکالمه باقی بماند.

آبی آرام و سبز دوستانه به یک تجربه پیام رسانی مثبت و غیر سرزده کمک می کند.

 

4. موارد استفاده: استفاده از روانشناسی رنگ برای طراحی UX

 

1. وب سایت تجارت الکترونیک

 

در یک محیط تجارت الکترونیکی، رنگ ها نقش مهمی در تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید دارند.

با استفاده از رنگ‌هایی مانند قرمز و نارنجی برای برجسته کردن پیشنهادها یا تخفیف‌های محدود، طراحان می‌توانند احساس فوریت ایجاد کنند و کاربران را تشویق به خرید سریع کنند.

به عنوان مثال آمازون، Flipkart هستند.

 

2. برنامه سلامت و تندرستی

 

در یک اپلیکیشن سلامت و تندرستی، رنگ‌های آرام‌بخش مانند سایه‌های آبی و سبز می‌توانند به کاربران کمک کنند هنگام انجام تمرین‌های مدیتیشن یا تمرینات ورزشی، احساس آرامش و انگیزه کنند.

 

3. وب سایت خبری

 

برای یک وب‌سایت خبری، یک طرح رنگی سازمان‌یافته با بخش‌هایی که به راحتی قابل تشخیص هستند، می‌توانند به کاربران کمک کنند تا در موضوعات و مقالات مختلف به طور مؤثر حرکت کنند.

 

5. قانون تعادل: هماهنگی رنگ ها در طراحی UI

در حالی که تأثیر احساسی رنگ‌ها قدرتمند است، حفظ تعادل و جلوگیری از کاربران زیاد ضروری است. رنگ های تند بیش از حد می تواند یک رابط پر هرج و مرج و حواس پرتی ایجاد کند.

طراحان باید از رنگ‌ها به‌طور استراتژیک استفاده کنند تا اطمینان حاصل کنند که تجربه کاربر را به‌جای کاهش دادن آن افزایش می‌دهند.

 

 

همانطور که عمیق تر به دنیای طراحی UI/UX می پردازیم، اهمیت روانشناسی رنگ ها آشکارتر می شود.

رنگ هایی که انتخاب می کنیم تأثیر عمیقی بر نحوه درک، پاسخ و تعامل کاربران با طرح های ما دارد. با درک احساسات و تداعی‌های مرتبط با هر رنگ، می‌توانیم از قدرت

رنگ‌ها برای ایجاد تجربیات کاربری بصری، جذاب و لذت‌بخش استفاده کنیم.