رپورتاژ آگهی چیست؟

12 دی 1402 وبلاگ
رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی شکلی از تبلیغات است که به گونه‌ای طراحی می‌شود که شبیه یک ویژگی سرمقاله در یک نشریه باشد.

انتشار رپورتاژ آگهی یکی از شیوه‌های قدیمی تبلیغات و بازاریابی است که حداقل یک قرن قدمت دارد.

هدف اصلی تبلیغات، بازاریابی محصولات یک شرکت، ارتقای شهرت آن، یا ارتقای دیدگاه های آن است، حتی اگر حاوی اطلاعات مفیدی باشد.

شرکت‌های رسانه‌ای اصلی که آگهی‌های تبلیغاتی را منتشر می‌کنند، باید به عنوان آگهی برچسب‌گذاری شوند.

نکات کلیدی

  • رپورتاژ آگهی یک تبلیغ پولی است که شبیه به یک مقاله، ویدیو یا صفحه وب طراحی شده است.
  • یک آگهی تبلیغاتی ممکن است حاوی اطلاعات مفیدی باشد، اما هدف نهایی آن تبلیغ یک محصول است.
  • تبلیغات می توانند تعامل موثری با خواننده ایجاد کنند و می توانند موثرتر از تبلیغات معمولی باشند.
  • آگهی‌ها سؤالات اخلاقی را برای ناشران مطرح می‌کنند، به ویژه اگر تضاد منافع بین مشتری و مخاطب وجود داشته باشد.
  • آگهی‌دهندگان همچنین خطر بیگانه‌کردن مصرف‌کننده را دارند، به‌خصوص اگر بیش از حد شبیه یک تبلیغ به نظر برسند.

 

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی نوعی آگهی است که شبیه یک  سرمقاله  آموزنده است.

اطلاعات مربوط به یک محصول، خدمات یا نام تجاری را به گونه ای ارائه می دهد که خنثی و بی طرفانه به نظر می رسد، اما هزینه آن توسط تبلیغ کننده پرداخت می شود.

آگهی‌های تبلیغاتی معمولاً در نشریات چاپی یا آنلاین یافت می‌شوند و برای تبلیغ پیام تبلیغ‌کننده در قالبی طراحی شده‌اند که شبیه محتوای سنتی است.

هدف تبلیغات ایجاد اعتماد بین مخاطبان و تشویق آنها به اقدام است.

آگهی‌ها یک انحراف شدید از تبلیغات سنتی هستند زیرا بر شعارهای جذاب، مدل‌های جذاب یا موسیقی شاد متکی نیستند.

در عوض، آنها اطلاعاتی را منتقل می کنند، اما به اصول روزنامه نگاری که نیاز به عینیت یا گزارش متوازن دارند، مقید نیستند.

از آنجایی که آگهی‌دهندگان می‌توانند اطلاعات مفید و جالبی را ارائه دهند، مصرف‌کنندگان ممکن است بیشتر از تبلیغات سنتی به آنها توجه کنند.

آگهی‌های تبلیغاتی همچنین این فرصت را فراهم می‌کنند که اطلاعات بسیار بیشتری در مورد مزایای یک محصول یا خدمات نسبت به تبلیغات سنتی، که بر روی تصاویر سنگین و در متن سبک است، درج کنند.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تبلیغات می‌توانند از تبلیغات نمایشی سنتی، حداقل در وب و دستگاه‌های تلفن همراه مؤثرتر باشند.

 

انواع رپورتاژ

اگر بخواهیم انواع رپورتاژها را بر اساس نوع انتشار و نوع تبلیغات با هم مقایسه کنیم، ۳ نوع رپرتاژ داریم.

  • رپورتاژ خبری: رپورتاژی در قالب گزارش که در سایت‌ها یا کانال‌های خبری منتشر می‌شود. این نوع گزارش به صورت محسوس کالا و خدمات را معرفی می‌کند.
  • رپورتاژ تبلیغاتی: مقاله‌ای بی‌طرفانه که بعد از ایجاد حس نیاز نسبت به محصول یا خدمات به صورت نامحسوس راه حلی به مخاطب ارائه می‌دهد. مثل استفاده از محصول x برای حل مشکل کم خوابی.
  • رپورتاژ مالتی مدیا: تبلیغات تلویزیونی،‌ پادکست یا شبکه‌های اجتماعی که در قالب نقد و بررسی یک محصول یا خدمات را معرفی می‌کنند.

 

مزایای رپورتاژ آگهی کدام است؟

طبیعتا کمپین‌های روابط عمومی به هر شکلی که پیاده شوند اهمیت زیادی دارند. یکی از دلایلی که باعث اهمیت زیاد رپورتاژ آگهی می‌شود،

فراگیر بودن این روش است که می‌توانید متن را در طیف وسیعی از رسانه‌های آفلاین و آنلاین منتشر کنید.

البته رپورتاژ خبری یا رپورتاژ آگهی مزایای زیادی دارد که در ادامه به برخی از مهمترین مزایای آن اشاره می‌کنیم:

 

دیده شدن بیشتر

 

با توجه به فراگیر بودن و جامعیت رپورتاژ آگهی که در بالا به آن اشاره کردیم، شما می‌توانید کانال‌های توزیع محتوای زیادی را چون سایت‌های پربازدید و

پرمخاطب، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های مکتوب و… انتخاب کنید تا بتوانید طیف وسیعی از مخاطبان را هدف قرار دهید. بنابراین انتشار رپورتاژ آگهی شانس دیده شدن برند و

محصولات شما را چندین برابر می‌کند و یکی از کارکردهای اصلی رپورتاژ برندسازی و آگاهی از برند است.

 

مناسب برای همه

 

یکی دیگر از مزایای مهم رپورتاژ آگهی است که همه کسب و کارها، چه کوچک و چه بزرگ می‌توانند با اهداف مختلف از این روش استفاده کنند.

فرقی نمی‌کند کسب و کار شما یک نمونه B2B یا B2C باشد، مهم این است که با انتشار یک رپورتاژ آگهی قدرتمند می‌توانید حرف خود را به گوش مخاطبان زیادی برسانید.

 

برندسازی و افزایش اعتبار برند

 

همان طور که پیشتر اشاره کردیم یکی از مهمترین مزایای انتشار رپورتاژ در کانال‌های پرمخاطب توزیع محتوا این است که آگاهی از برند شما بیشتر می‌شود.

ضمن اینکه تداوم انتشار رپورتاژ می‌تواند به افزایش اعتبار برند شما کمک کند.

 

هزینه مناسب

رپورتاژ خبری نسبت به برخی از روش‌های دیگر هزینه مناسب‌تری دارد و حتی اگر رپورتاژ آنقدر قوی و جذاب باشد که بتواند مخاطبان بیشتری جذب کند،

بسیاری از کانال‌های توزیع محتوا آن را منتشر خواهند کرد. شما با یک هزینه معقول می‌توانید پیام خود را به گوش مخاطبان هدف‌تان برسانید، نرخ تبدیل و وضعیت سئوی سایت را بهبود بخشید.

 

بهبود سئو

انتشار رپورتاژ آگهی یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها در گرفتن بک لینک و بهبود سئو خارجی سایت است. علت اصلی این مسئله اینجاست که وقتی

رپورتاژ خود را در یک سایت پرمخاطب منتشر می‌کنید و روی کلمات کلیدی موردنظرتان لینک می‌دهید، می‌توانید از یک سایت معتبر لینک فالو (Follow) داشته باشید.

ضمن اینکه متن رپورتاژ شما در نتایج گوگل رتبه خوبی خواهد داشت.

 

نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی

یکی از مهمترین قوانین تبلیغ نویسی این است که از تبلیغات بیش از حد خودداری کنید.

آگهی تبلیغاتی در نظر گرفته شده است که خواننده را به گونه ای درگیر کند که گویی یک مقاله معمولی است. هیچ کس با مقاله ای که با فروش سخت پیش می رود متقاعد نمی شود.

یک آگهی تبلیغاتی که به خوبی نوشته شده باشد باید با نشریه ای که در آن ظاهر می شود مطابقت داشته باشد و از لحن سردبیری و سبک محتوای دیگر تقلید کند.

ارائه ارزش به خواننده نیز مهم است. به این ترتیب، یک آگهی تبلیغاتی جذاب حتی ممکن است بازدیدهای ارگانیک را از رسانه های اجتماعی و موتورهای جستجو ایجاد کند.

هنگامی که خواننده به اندازه کافی درگیر شد، می توان با اطلاع رسانی به خوانندگان درباره نحوه خرید یک محصول یا خدمات پایان داد.

 

بنابراین بهترین راه برای نوشتن یک آگهی تبلیغاتی خوب چیست؟

 

در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند به چرخاندن توپ کمک کند:

1. موضوع خود را مشخص کنید:

هیچ چیز به اندازه بارگیری محتوای شما با جزئیات نامربوط خواننده/بیننده را خاموش نمی کند. از آنجایی که آگهی‌ها از روزنامه‌نگاری تقلید می‌کنند، باید به همان اصول پایبند باشید.

حذف موضوع برای خوانندگان شما نوید خوبی ندارد و مطمئناً برای شما نتیجه ای نخواهد داشت.

2.مطمئن شوید که محتوای شما ارزشمند است:

شناخت مخاطبان به این معنی است که درک بهتری از نحوه ساختار و نوشتن آگهی تبلیغاتی خود خواهید داشت.

بنابراین اگر در حال نوشتن یک آگهی تبلیغاتی برای مخاطبان جوان‌تر هستید، می‌خواهید که نسخه‌ای که ارائه کرده‌اید، هدف شما را به آن جمعیت‌شناسی برساند.

این شامل تطبیق زبان و ساختار شما با آن بازار خاص است.

3.در کیفیت آن کوتاهی نکنید:

درست مانند محتوایی که مکمل آن است، آگهی تبلیغاتی شما باید کاملاً ویرایش شده و ساختار خوبی داشته باشد.

این به معنای قرار دادن محتوا بدون خطا و قالب بندی با استفاده از سبکی است که آن را برای خوانندگان پسند می کند.

درک اینکه چه چیزی خوانندگان را در صفحه نگه می دارد کمک می کند، از جمله نقاط گلوله و لیست.

4.از محتوای بصری استفاده کنید:

این نکته کلیدی است زیرا احتمالاً فقط با کپی به جایی نخواهید رسید. مطمئن شوید که تصاویری برای جدا کردن تبلیغات نوشته شده

با عکس ها، فیلم ها، اینفوگرافیک ها و سایر دارایی های بصری وجود دارد. اینها به ویژه در عصر امروز ارزش زیادی برای خوانندگان می افزاید.

و به یاد داشته باشید که محتوای بصری شما نیز باید با کیفیت باشد. رها کردن یک ویدیو با وضوح پایین نه موثر است و نه حرفه ای.

5.با مخاطب روراست باشید:

به مخاطبان خود اطلاع دهید که در حال خواندن و/یا تماشای آگهی تبلیغاتی هستند.

شما می توانید این کار را با ذکر اینکه این یک تبلیغ است یا اینکه در جایی از قطعه شما حمایت مالی شده است، انجام دهید.

 

قیمت رپورتاژ آگهی چقدر است؟

 

بحث مهم مقاله در مورد قیمت رپورتاژ است. مهم‌ترین چیزی که قیمت یک رپورتاژ آگهی را مشخص می‌کند، اعتبار وب سایتی است که قرار است رپورتاژ در آن منتشر شود.

مثلاً خرید رپورتاژ در سایتی مثل دیجیاتو که یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های ایرانی است، قیمتی نزدیک به 10 میلیون تومان دارد!

اما قیمت خرید رپورتاژ اگهی در سایت‌هایی مثل زومیت، چطور و ستاره که از سایت‌های مجله‌ای و پربازدید وب فارسی هستند، بین 2 تا 5 میلیون تومان است.

البته سایت‌هایی هم هستند که برای شما رپورتاژ با قیمت 100 هزار تومان به بالا منتشر کنند، اما خب قطعاً آنها اعتبار کمی دارند و این اعتبار کم‌تر، قدرت سئو کم‌تری به سایت شما منتقل می‌کند.

دقت کنید، هر سایتی که رپورتاژش را با قیمت بالا ارائه می‌کند هم الزاماً سایت خوبی نیست؛ بنابراین قیمت رپورتاژ را به عنوان معیار اصلی انتخابش در نظر نگیرید.

 

رپورتاژ آگهی یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های تبلیغات، اطلاع‌رسانی و ارتباط با مخاطب است که با استفاده از آن یک تیر و دونشان می‌دهید.

هم اینکه می‌توانید پیام خود را به طیف وسیعی از مخاطبان برسانید و هم اینکه درج رپورتاژ در سایت‌های پرمخاطب و پربازدید به بهبود سئوی سایت شما کمک ویژه‌ای می‌کند.

تقریبا همه کسب و کارها می‌توانند از رپورتاژ خبری استفاده کنند، ولی این موضوع مستلزم این است که بتوانید یک رپورتاژ حرفه‌ای، استاندارد و جذاب تهیه کنید و داخل آن حرفی برای گفتن داشته باشید.