فاکتور رتبه بندی سئو چیست؟

7 دی 1402 وبلاگ
فاکتور رتبه بندی سئو چیست؟

فاکتورهای رتبه بندی SEO مدام در حال تغییر هستند و همگام شدن با آخرین پیشرفت ها می تواند چالش برانگیز باشد.

اما اگر می‌خواهید رتبه‌بندی گوگل شما از پایین به بالای لیست برسد، باید از آن مطلع باشید.

بدون رتبه بندی سئو، جستجوگران نمی توانند سایت شما را پیدا کنند و تمام تلاش شما بیهوده خواهد بود.

بزرگترین فاکتورهایی که می توانند در رنکینگ موتور های جستجو تاثیر داشته باشند، در ادامه مقاله آموزشی سئو آمده است.

 

چرا نوشتن سئو مهم است؟

سئو نویسی برای کمک به رتبه بهتر محتوا در گوگل انجام می شود. اگر محتوا بهینه نشده باشد، چندین صفحه در جستجو ظاهر می شود.

و چرا ورود به آن صفحه اول اینقدر مهم است؟

یک مطالعه نشان داد که تعداد کلیک‌هایی که صفحات دریافت می‌کنند نه تنها به ورود به آن صفحه اول نتایج جستجو بستگی دارد،

بلکه تا حد زیادی به بالا رفتن بالاترین صفحه در آن صفحه نیز بستگی دارد.

اولین نتیجه در صفحه اول توسط بیش از 28٪ از افرادی که جستجو را انجام می دهند کلیک می شود. پس از اولین نتیجه، درصدها با هر نقطه در صفحه کاهش می یابد.

بنابراین باید سایت شما یکی از اولین نتایجی باشد که مردم می بینند.

نوشتن برای سئو نیز مهم است زیرا این یک تکنیک بازاریابی است که در طول عمر وب سایت شما ادامه می یابد.

بسیاری از مردم با تبلیغات PPC به خوبی عمل می کنند، اما اگر هزینه آن تبلیغات را متوقف کنند، دیگر ترافیک ایجاد نمی کند.

محتوای خوب سئو بدون توجه به اینکه چه کارهای دیگری برای بازاریابی سایت خود انجام می دهید همچنان برای وب سایت شما کار می کند.

 

محتوای صفحات سایت

این دقیقا همان چیزی است که به آن صفحه ها ارزش می دهد که در موتور های جستجو ظاهر شوند.

کاربران برای دیدن محتوا به صفحه های شما می آیند و در نتیجه آن ها به شدت برای موتور های جستجو ی مهم هستند. به همین دلیل ایجاد محتوای خوب و مناسب مهم است.

پس محتوای خوب چیست؟ از منظر سئو، همه محتوای خوب دو ویژگی دارند. محتوای خوب باید تقاضا را تامین کند و قابل پیوند باشد.

محتوای خوب تقاضا را تامین می کند:

درست مانند بازار های جهانی، اطلاعات نیز توسط عرضه و تقاضا تاثیر پذیر است.

بهترین محتوا آن هایی هستند که می توانند بیشترین تقاضا ها را جواب دهند.

محتوا می تواند مقاله ای از سایت ویکی پدیا باشد یا یک جوک هایی که در سایت 9GAG عرضه می شوند.

پس می توان فهمید محتوا می تواند عکس، فیلم، متن، صدا و یا متن باشد، فرقی ندارد محتوا چه چیزی است باید بتواند تقاضای را ایجاد کند تا به عنوان یک محتوای خوب شناخته شود.

محتوای خوب قابل لینک دهی است:

از منظر سئو، هیچ تفاوتی بین بهترین و بدترین محتوای اینترنت وجود ندارد، اگر قابل لینک دهی نباشد.

اگر مردم نتوانند به یک محتوای وصل بشوند، مطمئنا موتور های جستجو رغبتی به رنک دهی به آن نشان نمی دهند، و در نتیجه محتوای تولیدی شما

هیچ ترافیکی را به سوی سایت شما نمی آورد. متاسفانه این اتفاق بیشتر از آن چیزی که فکر می کنید رخ می دهد.

یکی از نمونه های این مساله اسلاید های نمایش تصویر AJAX است، محتوا زمانی قابل دسترسی است که شما لاگین کنید و در این صورت محتوا نمی تواند

انتشار و اشتراک گذاری شود. محتوای که برای آن ها تقاضا و لینک دهی نیستند از نگاه موتور های جستجو و همچنین احتمالا مردم جالب نیستند.

زمان بارگذاری صفحه

سرعت سایت برای رتبه بندی صفحه شما در موتورهای جستجو و همچنین نگه داشتن کاربران درسایت شما اهمیت زیادی دارد.

نرخ تبدیل در هر ثانیه اضافی که طول می کشد تا سایت شما بارگیری شود، 12 درصد کاهش می یابد.
برای آزمایش سرعت سایت راه های متعددی وجود دارد مثلا میتوانید آن را به صورت دستی روی تلفن همراه یا یارانه آزمایش کنید؛

از ابزارهای رایگان مانند Google Speed Insights  برای امتیازدهی به زمان بارگذاری صفحه استفاده کنید؛

داده های Google Analytics خود را در رابطه با زمان و نرخ پرش تجزیه و تحلیل کنید.
برای شروع عیب یابی صفحاتی که سرعت پایینی دارند چند ترفند اساسی وجود دارد :

  • حجم فایل های تصویری و ویدیویی را کاهش دهید.
  • کد HTML یا جاوا اسکریپت اضافی و غیر ضروری را حذف کنید.
  • در صورت امکان فایل های جاوا اسکریپت یا CSS را کوچک کنید.

پس از انجام این تغییرات دوباره سرعت صفحه را تست کنید.

درج کلمه کلیدی در تگ عنوان (Title):

استفاده از کلمه کلیدی در تگ عنوان یا همان متا تایتل صفحه(MetaTitle)، یک سیگنال تاثیرگذار و بسیار مهم برای بهینه سازی یا سئو صفحات سایت به شمار می‌رود.

طبق مستندات هنوز هم در درج کلمه کلیدی در تایتل صفحه می‌تواند روی رتبه صفحات تاثیرگذار باشد.

تعداد کلمات کلیدی در متن صفحه

به طور معمول هر چقدر از کلمات کلیدی در یک صفحه بیش­تر استفاده شود امکان افزایش رتبه بالاتر می­‌رود. اما دقت کنید که گوگل وب سایت­‌هایی

که از کلمات کلیدی بیش از حد معمول استفاده می‌­کنند را جریمه و صفحه را به عنوان یک سایت اسپم شناسایی خواهد کرد.

در صورت زیادشدن صفحات اسپم گونه، سایت به عنوان هرزنامه شناخته شده و به مرور جریمه، حذف از صفحه نتایج و پنالتی شدن را به همراه خواهد داشت.

 

طول محتوای صفحه

طول محتوا از مهم­ترین فاکتورهای گوگل برای رتبه‌بندی سایت­‌ها محسوب می‌شود. گوگل معمولا صفحاتی که تعداد کلمات و محتواهایی بصری و ویدیویی

بیشتری داشته باشند را در مقایسه با مقالات کوتاه­‌تر در اولویت قرار می‌­دهد.

طبق بررسی‌های انجام شده از سایت “backlinko“، عموما میانگین تعداد کلمات صفحاتی که در لینک­­ یک تا سه گوگل قرار دارند، نزدیک به 2000 کلمه است.

 

رعایت نگارش و دستور زبان محتوا

استفاده از نگارش صحیح و دستور زبان متناسب با محتوا از مولفه‌­های موثر در افزایش رتبه سایت محسوب می‌شود.

موتورهای جستجوی گوگل به خوبی نگارش صحیح و یا اشتباه پیاده شده را تشخیص می‌دهند و احتمالا می‌تواند در سئو سایت تاثیرگذار باشند.

به طور کلی یک نگارش صحیح می‌تواند سیگنال‌های مثبتی به سمت الگوریتم‌ها در رابطه با محتوای باکیفیت ارسال نماید.

 

تاثیر لینک­‌های داخلی

محتوای تکمیلی شامل لینک‌های داخلی، پست‌های وبلاگ، مقالات یا محصولات می­‌شود که کاربر را به بازدید از صفحات دیگر یک سایت ترغیب می‌کند.

به بیان بهتر محتوای تکمیلی، شاخصی از کیفیت یک صفحه وب است و آن را به عوامل رتبه بندی صفحات تبدیل می‌کند.

هر چه تعداد لینک داخلی به یک صفحه از سایت بیش­تر باشد؛ میزان اهمیت آن نیز از نظر گوگل بالاتر است.

حتما سعی نمایید که صفحات هدف خود را پیدا کنید و از صفحات دیگر به آن صفحه لینک دهید.

یکی از بهترین روش‌های لینک سازی برای صفحات مهم، قرار دادن لینک صفحات مهم در هدر و یا فوتر است، چرا که این دو قسمت

در تمامی صفحات سایت تکرار می‌شوند و این یعنی از تمامی صفحات سایت، یک لینک به آن صفحه وارد می‌شود.

تاثیر لینک­‌های خارجی

بسیاری از متخصصان سئو و بهینه سازی سایت بر این باور هستند که لینک ­دهی به سایت­‌های معتبر به افزایش رتبه سایت در گوگل کمک خواهد کرد.

طبق بررسی‌ها و تحقیقات تیم سئو دی ام روم خوشبختانه این امر به تایید رسیده است و احتمالا می‌تواند در بهبود سئو سایت کمک کننده باش

استفاده بی رویه از لینک‌­های خارجی تاثیر منفی در بهینه سازی سایت دارد.

تعداد زیاد لینک‌های خروجی و فالو از صفحات سایت به صفحات دیگر سایت‌ها این سیگنال را به گوگل ارسال می‌کند که صفحات شما نقش یک مزرعه لینک را ایفا می‌کند.

 

سطح خوانایی محتوا

بدون شک گوگل می‌تواند به سادگی سطح روانخوانی محتوا را تخمین زده و آن را به کاربر اعلام نماید.

برخی از متخصصان سئو بر این باورند که هر چه سطح خوانایی صفحه بالاتر باشد، احتمال افزایش رتبه سایت، وجود خواهد داشت.

در سایت‌های وردپرسی برخی افزونه‌ها هستند که به شما کمک خواهند کرد که سطح خوانایی محتوای خود را بهبود ببخشید.

 

تگ های عنوان

برچسب‌های عنوان بعد از محتوا، دومین عامل مهم در سئو صفحه هستند. شما می توانید اطلاعات بیشتر در مورد برچسب عنوان را در اینجا بخوانید.

URL

همراه با لینک دهی هوشمند داخلی، سئو کار ها باید از از درستی سلسله مراتبی که در دسته بندی های URL ایجاد می شود مطمئن باشند.

URL زیر نشان دهنده ی یک دسته بندی و ساختار مناسب URL است:
  • http://www.example.org/games/video-game-history

این URL بصورت واضح سلسله مراتب موجود در این صفحه را نمایش می دهد. این اطلاعات برای تعیین ارتباط صفحه ی وب داده شده برای موتور جستجو است.

با توجه به سلسله مراتب، موتورها می توانند نتیجه بگیرند که این صفحه به طور کلی به تاریخ به مربوط نمی شود(به خاطر وجود history در URL)،

بلکه به بازی های ویدئویی تاریخی ربط دارد. این باعث می شود نامزد ایده آل برای نتایج جستجو مربوط به تاریخ بازی های ویدئویی باشد.

حتی می توان همه این اطلاعات را بدون نیاز به پردازش محتوای درون صفحه، حدس زد.

URL زیر نشان دهنده ی یک دسته بندی و ساختار نا مناسب URL است:
  • http://www.imdb.com/title/tt0468569

بر خلاف مثال بالا، این URL نمی تواند سلسله مراتب اطلاعات سایت را منعکس کند. موتورهای جستجو می توانند ببینند که صفحه داده شده به

عناوین بر روی دامنه ی IMDB ربط دارد (/title/) ولی نمی توانند تشخیص بدهند صفحه در چه موردی است. مرجعِ «tt0468569» به طور مستقیم چیزی را

در بر نمی گیرد که جستجوی کننده علاقه ای به جستجوی آن داشته باشد. به این معنا است که اطلاعاتی توسط این URL فراهم شده ارزش بسیار کمی برای موتور های جستجو دارند.

ساختار URL بسیار مهم است چون به موتور های جستجو کمک می کند که اهمیت نسبت ها را درک کنند و استاندارد های ارتباطی مفیدی به آن ها اضافه کنند.

همچنین از دیدگاه متن لنگر(anchor text) مفید است چون احتمال بیشتری دارد که افراد بر روی لینک هایی که از کلمات و جملات مرتبط استفاده کرده اند کلیک کنند،

در صورتی که کلمه ی کلیدی آن ها در URL آمده باشد.

درج کلمات کلیدی در URL صفحه

استفاده از کلمات کلیدی در URL به عنوان سیگنالی مرتبط هر چند کوچک تلقی می­‌شود که احتمالا از موثرترین عوامل رتبه بندی صفحات به شمار خواهد رفت.

تاثیر URL String

به طور کلی دسته بندی­‌های صفحات سایت توسط گوگل در URL String خوانده می‌­شوند که موضوع صفحه را کاملا مشخص خواهد کرد.

 

امنیت سایت (HTTPS):

همه صفحات سایت شما باید به HTTPS تبدیل شوند تا دامنه شما اعتماد داشته باشد. برای تبدیل سایت خود به HTTPS لازم است اقدامات زیر را انجام دهید:
برای تبدیل سایت خود به HTTPS ، باید:

  • گواهی SSL بخرید.
  • گواهی را در حساب میزبانی وب خود نصب کنید.
  • پیوندهای داخلی  را برای هدف قرار دادن نسخه های HTTPS آدرس های اینترنتی خود به روز کنید.
  • ایجاد ریدایرکت 301 از آدرس های قدیمی HTTP به آدرس های جدید HTTPS.

 

بهترین روش سئو

محتوا را می توان گوشت سایت ها نام گذاری کرد(ساختار و HTML استخوان و استخوان بندی سایت هستند)، و کاربران برای محتوای شما به سایت شما مراجعه می کنند.

بسیار مهم است که صفحه های محتوای ایده ال و مخصوص موضوع داده شده ایجاد شود.

هدفِ صفحه وب داده شده باید باید به طور مستقیم در تمام زمینه های زیر اعلام شود:
  • تگ عنوان
  • URL
  • محتوای پیج
  • متن alt عکس(متن جایگزین)

بهترین مثالی که می توانیم برای سایت های بهینه سازی و سئو شده بیاوریم سایتِ دانشنامه آزاد، ویکی پدیا است.

تمام عواملی که بر روی صفحه ی آن وجود دارد به بهترین روش بهینه شده اند.

اولا، خود محتوا در اینترنت منحصر به فرد است (که باعث می شود موتورهای جستجو رنک خوبی به آن بدهند) و اطلاعات موجود در آن هم خاص هستند هم عمق بسیار زیادی دارند.

اگر یک جستجو کننده در درباره Super Mario World سوال داشته باشد، احتمال اینکه این صفحه جواب جستجوی آن ها باشد بسیار زیاد است.

در کنار محتوا، طراحی این صفحه نیز بسیار مناسب است. عنوان صفحه در تگ عنوان است (Super Mario World – Wikipedia, the free encyclopedia)،

URL (http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Mario_World)، محتوای پیج (هدینگ صفحه، “Super Mario World”) و متن جایگزین عکس های داخل صفحه نیز درج شده است.

 

یک وب سایت بهینه سازی شده ی ایده‌ال

یک وبسایت بهینه سازی شده ی ایده‌ال باید تمامی ویژگی های زیر را داشته باشد.

  • به موضوع خاص بسیار مرتبط باشد(معمولا یک محصول یا یک مبحث)
    موضوع در تگ عنوان آورده شده باشد
    موضوع در URL آورده شده باشد
    موضوع در متن جایگزین عکس آورده شده باشد
    چندین بار در متن محتوا موضوع را بطور خاص مطرح کنید
  • برای موضوع خاص داده شده محتوای منحصر به فرد فراهم کنید
  • آن را به صفحه دسته بندی خود لینک دهید
  • (درصورت امکان) آن را به صفحه زیر دسته بندی خود لینک دهید
  • آن را به صفحه اصلی خود لینک دهید (معمولا این کار با یک عکس که نشان دهنده لوگوی سایت است و به صفحه ی اصلی لینک داده شده است انجام می شود)